28-01-2010
Σωστό μαγείρεμα για γεύση και υγεία

photo

Πολύς κόσμος αποφεύγει πλέον τα τηγανιτά φαγητά στη διατροφή του «όπως ο διάολος το λιβάνι», καθώς θεωρούνται απαγορευτικά σε δίαιτες αδυνατίσματος τόσο λόγω της χαμηλής θρεπτικής τους αξίας όσο και λόγω του υψηλού θερμιδικού τους περιεχομένου.

 

Γνωρίζετε όμως ότι μπορούμε, ακολουθώντας ορισμένους απλούς κανόνες, να φτιάξουμε υγιεινό τηγανιτό φαγητό, το οποίο παράλληλα να μην υστερεί σε γεύση; Το παν βρίσκεται αφ'ενός στα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε, αφ'ετέρου στην τεχνική. Είναι αναμενόμενο, ένα φαγητό που έχει τηγανιστεί σε μεγάλη ποσότητα πολυχρησιμοποιημένου λαδιού να αποτελεί «βόμβα θερμίδων»! Εάν όμως είμαστε επιλεκτικοί στο είδος του λαδιού που θα χρησιμοποιήσουμε για τη σωστή διατροφή μας καθώς και στον χρόνο και τη θερμοκρασία μαγειρέματος, μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα πολύ διαφορετικό αποτέλεσμα.

 

Το ελαιόλαδο αποτελεί από τα πιο ποιοτικά αλλά και τα πιο ανθεκτικά στη θερμοκρασία μαγειρικά έλαια, συνεπώς αποτελεί την ιδανική επιλογή για χρήση στο τηγάνισμα. Θα πρέπει όμως να φροντίζετε να τηγανίζετε σε ήπιες θερμοκρασίες, καθώς όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία μαγειρέματος, τόσο περισσότερη ποσότητα λαδιού απορροφάται από το τρόφιμο, άρα τόσο αυξάνονται και οι θερμίδες της συνταγής μας. Φυσικά, η προσθήκη ελαιολάδου θα πρέπει να γίνεται πάντα με μέτρο, καθώς ανά κουταλιά της σούπας περιέχει περίπου 140 θερμίδες. Πολύτιμο βοηθό μας στην προσπάθειά μας για πιο υγιεινό μαγείρεμα μπορούμε να βρούμε νέες εξελιγμένες συσκευές μαγειρέματος (φριτέζες) οι οποίες μαγειρεύουν μόλις με μία κουταλιά λάδι, εξασφαλίζοντας έτσι ένα πιο υγιεινό και ταυτόχρονα γευστικό αποτέλεσμα.

 

Επειδή όμως το ζητούμενο δεν είναι μόνο οι χαμηλές θερμίδες στην καθημερινή μας διατροφή, είναι σημαντικό ο τρόπος μαγειρέματος να μας διασφαλίζει και όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες θρεπτικών συστατικών. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των λαχανικών, τα οποία χάνουν με το βράσιμο σημαντικό μέρος των υδατοδιαλυτών τους βιταμινών, οι οποίες «παραμένουν» στο νερό. Σε σύγκριση λοιπόν με το βράσιμο, είναι προτιμότερο το μαγείρεμα να γίνεται στον ατμό, καθώς έτσι, όπως αποδεικνύεται άλλωστε και από επιστημονικές μελέτες,  προστατεύονται τα φαγητά μας από τις απώλειες πολύτιμων θρεπτικών συστατικών.

 

 

Συνεπώς, με  λίγη προσπάθεια και φυσικά καλή θέληση μπορούμε να εντάξουμε στο διαιτολόγιο της οικογένειας νόστιμες και υγιεινές συνταγές, που συνδυάζουν το τερπνόν... μετά του ωφελίμου!

photoΑπό τον Αναστάσιο Παπαλαζάρου, Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο,  MSc - Επιστημονικό Διευθυντή Νutrimed.