16-05-2013
Πότε το "junk food" δεν παχαίνει

photo

Ενώ όλοι γνωρίζουν ότι το φαγητό απ' έξω είναι ανθυγιεινό, λίγοι είναι που συνειδητοποιούν σε τι βαθμό. Ακόμα και μια φαινομενικά αθώα σαλάτα μπορεί να μεταμορφωθεί σε «βόμβα» θερμίδων και λίπους, όταν περιέχει σως, κρουτόν, τυρί, και αλλαντικά.

 

Έχετε σκεφτεί ποτέ ότι μια πίτσα σπέσιαλ έχει γύρω στις 3000 θερμίδες (350-400 θερμίδες το κομμάτι) και 130 γραμμάρια λίπους; Ότι 2 σουβλάκια με πίτα και μια μερίδα πατάτες ξεπερνάνε τις 1000 θερμίδες και περιέχουν πολλά υδρογονωμένα («κακά») λιπαρά;

Οι σφολιάτες, αν και εύκολη λύση, θα πρέπει να αποφεύγονται καθώς περιέχουν πάρα πολλές θερμίδες. Ενδεικτικά, μια τυρόπιτα ή ζαμπονοτυρόπιτα περιέχει 500-700 θερμίδες και πάρα πολλά κορεσμένα και υδρογωνομένα λιπαρά, ενώ και η σπανακόπιτα που από πολλούς θεωρείται πιο «αθώα» είναι επίσης στην ίδια κατηγορία αν και με λιγότερα κορεσμένα λιπαρά.

Οι έτοιμες μπαγκέτες που περιέχουν υλικά όπως μαγιονέζα ή άλλη σως, αλλαντικά, ισοφαρίζουν τις σφολιάτες, ενώ το κλαμπ σάντουιτς με πατάτες είναι βρίσκεται ακόμα υψηλότερα, αφού περιέχει σχεδόν 1000 θερμίδες και 40 γραμμάρια λίπους (σχεδόν τα μισά είναι από τις πατάτες).

 

Υγιεινό "junk" food

 

  • Πίτσα: Επιλέξτε λεπτή ζύμη, βάλτε μπόλικα λαχανικά (μανιτάρια, πιπεριά, κρεμμύδι) και αποφύγετε αλλαντικά με πολλά λιπαρά (σαλάμι, μπέικον). Κάποιες πιτσαρίες έχουν αρχίσει να βάζουν τυρί χαμηλών λιπαρών και γαλοπούλα.
  • Σουβλάκι: Ζητήστε την πίτα αλάδωτη και βάλτε μέσα καλαμάκι κοτόπουλο αντί για χοιρινό ή γύρο. Προτιμήστε τζατζίκι αντί για σως.
  • Σαλάτες: Αποφύγετε από κρουτόν, μπέικον, τυριά και σως με βάση τη μαγιονέζα. Προτιμήστε λαδόξυδο, κέτσαπ ή μουστάρδα. Ζητήστε τη σαλάτα σας χωρίς λάδι ή σως και προσθέστε μόνοι σας 1 κουταλιά της σούπας (1 κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο έχει σχεδόν 150 θερμίδες).
  • Φούρνος / σάντουιτς: προτιμήστε κουλούρι Θεσσαλονίκης ή κριτσίνια αντί για σφολιάτες. Από σάντουιτς, προτιμάτε να επιλέγετε εσείς τα υλικά από τις έτοιμες συσκευασίες. Ζητήστε ψωμί ολικής άλεσης, τυρί και αλλαντικά χαμηλών λιπαρών, λαχανικά και αν θέλετε προσθέστε λίγο κέτσαπ ή μουστάρδα αντί άλλης σως.
  • Ζητήστε το κλαμπ σάντουιτς χωρίς μαγιονέζα, με γαλοπούλα αντί για μπέικον και συνοδέψτε με σαλάτα αντί πατάτες. Επιλέγετε μικρές συσκευασίες/κομμάτια.
  • Αν θέλετε να φάτε κάτι που είναι ιδιαίτερα παχυντικό, μοιραστείτε το με κάποιον.
  • Αν έχετε χορτάσει, σταματήστε. Δίνετε ιδιαίτερη σημασία στην ποιότητα της επιλογής σας. Οι θερμίδες από μόνες τους δε λένε κάτι για την ποιότητα του τροφίμου/ποτού. Μια σαλάτα και ένα παγωτό μπορεί να έχουν τις ίδιες θερμίδες, όμως η σαλάτα είναι διατροφικά ανώτερη αφού περιέχει βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες και προκαλεί μεγαλύτερη αίσθηση κορεσμού σε σχέση με το παγωτό. Αντίθετα το παγωτό δίνει τις ίδιες θερμίδες προσφέροντας κυρίως ζάχαρη και λίπος.

 

Και φυσικά, μην ξεχνάτε ότι το σπιτικό φαγητό είναι η καλύτερη επιλογή. Σίγουρα το φαγητό απέξω είναι πλέον μέρος της καθημερινότητάς και της κοινωνικής μας ζωής όμως θα πρέπει να υπάρχει μέτρο και σύνεση στις επιλογές!

 

Μαρία Κολοτούρου

Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc

www.dietforall.gr