14-06-2017
Τι να τρώτε όταν νιώθετε κουρασμένοι

photo

Οι απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής είναι υπερβολικές. Φορτίσε τις «μπαταρίες» σας καθημερινα με τροφές πλούσιες σε ενέργεια και σταθείτε με άνεση στο ύψος τον περιστάσεων.

Η ζωή συχνά ξεπερνάει το μέγεθος του χρόνου και των αντοχών. Η δίαιτα σε πολλές περιπτώσεις είναι απαραίτητη και τα αποθέματα του οργανισμού δεν φτάνουν για να αντεπεξέλθει στο full time πρόγραμμά σας. Αναζητώντας πηγές ενέργειας, μπορεί να «πέσετε» πάνω στο μυστκό κινέζικο βοτάνι ή στο δυσεύρετο ινδικό μπαχαρικό. Όμως δεν χρειάζεται να «αλλάξετε» ήπειρο για να βρείτε το τονωτικό σας. Η κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού βρίσκεται στο πιάτο σας.

Διατροφή για ενέργεια

Η ισσοροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει μια ποικιλία από ανεπεξέργαστους υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη, με έμφαση στα φρούτα και λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και το ελαιόλαδο, είναι και σ' αυτήν την περίπτωση η απάντηση  του προβλήματος (όταν φυσικά δεν οφείλεται σε οργανικές αιτίες).

Ωστόσο, ο ρυθμός με τον οποίο μετατρέπονται τα τρόφιμα σε ενέργεια δεν είναι για όλα ο ίδιος. Κι ενώ μπορεί κάποιες τροφές να δώσουν άμεσα μια «σύντομη»  ενέργεια που μετά θα εξαντληθεί κάποιες άλλες μπορεί τροφοδοτούν αργά και σταθερά τον οργανισμό καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας.  Τα απλά σάκχαρα (π.χ. ραφιναρισμένη ζάχαρη, γλυκά) ανήκουν στην πρώτη κατηγορία και θα ήταν προτιμότερο να περιορίζονται σε περιστασιακές απολαύσεις.  Γιατί αφενός μας φορτώνουν άχρηστες θερμίδες, αφετέρου η ενέργεια που μας προσφέρουν δεν έχει διάρκεια.

Όταν ο στόχος είναι η αύξηση της ενέργειας τα μικρά και συχνά γεύματα (αντί για τρία μεγάλα) είναι η καλύτερη επιλογή. Ερευνητές έχουν  παρατηρήσει ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν μεγάλα γεύματα το μεσημέρι, συνήθως παρουσιάζουν μια πιο έντονη «πτώση» το απόγευμα.  Ένα φρούτο ή λίγοι ξηροί καρποί είναι αρκετοί για τον ανεφοδιασμό σας τη στιγμή που νιώθετε κουρασμένοι (ή πεινασμένοι).

Απαραίτητο το νερό

Το νερό είναι κύριο συστατικό του αίματος. Είναι απαραίτητο για τη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών στα κύτταρα καθώς και για την αποβολή των άχρηστων προϊόντων του μεταβολισμού. Όταν ο οργανισμός δεν ενυδατώνεται σωστά, ένα από τα πρώτα σημάδια είναι το αίσθημα κόπωσης.

Καφεΐνη και αλκοόλ

Η καφεΐνη μπορεί να δώσει μία τόνωση στον οργανισμό, αλλά η τόνωση αυτή δεν είναι ανάλογη με την ποσότητα που καταναλώνεται, όπως πολλοί πιστεύουν.  Κάθε άλλο μάλιστα, οι υπερβολικές ποσότητες καφεΐνης, κυρίως μετά τις 2 μ.μ, μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στον ύπνο και κατά συνέπεια, εξάντληση κατά  τη διάρκεια της ημέρας.  Το αλκοόλ απ? την άλλη, καλό είναι να μην καταναλώνεται το μεσημέρι ή το απόγευμα και να περιορίζεται (όταν κανείς θέλει να καταναλώσει) σε ένα ποτό το βράδυ.

Τροφές

Προτιμήστε: ψωμί ή άλλα ανεπεξέργαστα δημητριακά, φρούτα και λαχανικά, κρέας, ψάρι, κοτόπουλο, αυγά, ξηρούς καρπούς, φασόλια, σόγια, γάλα & γαλακτοκομικά, λιπαρά ψάρια

Αποφύγετε: αλκοολούχα ποτά, μεγάλες ποσότητες καφεΐνης, ραφιναρισμένα τρόφιμα

Tip. Σε περίπτωση που η δίαιτα «επιβάλλεται», μειώστε την ποσότητα του φαγητού σταδιακά, χωρίς να στερείτε απ' τον οργανισμό σας τις θερμίδες που χρειάζεται για ενέργεια. Όλα μαζί δεν γίνονται. Η ανεπαρκής διατροφή προκαλεί κόπωση.

Έφη Τσιβίκα

Συνεργασία: Σοφία Ελευθερίου, MSc, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος