16-05-2015
11 συνήθειες που «πυροδοτούν» την κατάθλιψη

photo

Απλές καθημερινές συνήθειες, μπορεί να ανοίξουν το «δρόμο» για να περάσει κανείς από τη φυσιολογική θλίψη, στη νόσο που αποκαλείται κατάθλιψη.

 

Οι  εποχές είναι δύσκολες και η κατάθλιψη έχει φτάσει σε επίπεδα «ρεκόρ». Όμως δεν έρχεται από τη μία στιγμή στην άλλη. Υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο κατά το οποίο είτε θα την καταπολεμήσετε, είτε θα της ανοίξετε την «πόρτα», για να μπει στη ζωή σας. Δείτε πώς ο τρόπος ζωής προετοιμάζει την έλευσή της και πώς μπορείτε να ανακόψετε την πορεία της.

 

1. Απομόνωση

 

Οι σταθεροί κοινωνικοί δεσμοί και οι φιλίες δημιουργούν ένα «προστατευτικό πλέγμα» που αποτρέπει την κατάθλιψη. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι οι άνθρωποι που διατηρούν σταθερές κοινωνικές σχέσεις έχουν λιγότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν κατάθλιψη, καθώς βρίσκουν πιο εύκολα διέξοδο σε ευχάριστες δραστηριότητες. Γι'αυτό όποτε σας κατακλύζουν αρνητικά συναισθήματα και δεν θέλετε να δείτε κανέναν, ίσως το καλύτερο πράγμα που έχετε να κάνετε, να είναι να δείτε κάποιον. Αρκεί να μην είναι ένας από αυτούς που σας κάνουν χειρότερα.

 

2. Θλίψη

 

Βιώσατε την απώλεια κάποιου αγαπημένου σας προσώπου, χάσατε τη δουλειά σας ή περνάτε έναν δύσκολο χωρισμό; Όλες αυτές οι καταστάσεις είναι συνδεδεμένες με την θλίψη και είναι ένα απολύτως φυσιολογικό επακόλουθο, για ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Το διάστημα αυτό είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, καθώς μπορεί να είναι διαφορετικό για τον καθένα. Αναζητήστε βοήθεια αν δεν διαπιστώνετε καμία βελτίωση με το πέρασμα του χρόνου ή πολύ περισσότερο όταν η κατάσταση επιδεινώνεται.

 

3. Στέρηση ύπνου

 

Έχετε παρατηρήσει πόσο ευάλωτοι καιαδύναμοι αισθάνεστε όταν σας λείπει ύπνος; Η εξάντληση επηρεάζει αρνητικά την διάθεση, τα επίπεδα ενέργειας και τη διανοητική λειτουργία. Το πρόβλημα είναι, πως η κατάθλιψη προκαλεί διαταραχές στον ύπνο, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας, έτσι ώστε να σας βοηθήσει να εξασφαλίσετε έναν επαρκή και ποιοτικό ύπνο. Είναι πολύ σημαντικός για τη γενικότερη ψυχική και σωματική σας υγεία.

 

4. Χαμένο νόημα

 

Το νόημα της ζωής, μπορούμε να το βρούμε είτε μέσα από τη δουλειά μας, είτε μέσα από τις κοινωνικές επαφές, βοηθώντας άλλους ανθρώπους, διαβάζοντας, ταξιδεύοντας κ.ο.κ. Καθένας μπορεί να το βρει και σε κάτι διαφορετικό. Εάν νιώθετε πως δεν υπάρχει νόημα στη ζωή που κάνετε, τότε πρέπει να προβείτε σε ορισμένες αλλαγές. Σαφώς και αυτό δεν είναι κάτι εύκολο. Όμως ξεκινήστε από κάπου. Θέστε έναν μικρό στόχο, που θα γίνει το «νόημά» σας.

 

5. Έλλειψη άσκησης

 

Η κακή σχέση με την φυσική δραστηριότητα οδηγεί τους ανθρώπους στην καθιστική ζωή και την ανθυγιεινή διατροφή. Το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο η κακή φυσική κατάσταση αλλά και η έλλειψη αυτοεκτίμησης, καθώς αυτές οι συνήθειες έχουν επιπτώσεις τόσο στην εμφάνιση όσο και στην ψυχολογική κατάσταση. Μελέτες δείχνουν ότι η γυμναστική βοηθά τον εγκέφαλο να απελευθερώνει χημικές ουσίες, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη, οι οποίες ενεργοποιούν τα κέντρα της χαράς και της απόλαυσης.

 

6. Αποχή από τη φύση

 

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι η επαφή με τη φύση μπορεί να μειώσει το άγχος και την κατάθλιψη. Η συχνότερη επαφή με τη φύση βοηθά στο να εστιάσουμε στον εαυτό μας και να νιώσουμε πιο ήρεμοι. Μια απλή βόλτα στη θάλασσα ή στο βουνό είναι αρκετή για να αναζωογονηθείτε και να αποκτήσετε ενέργεια.

 

7. Κακή διατροφή

 

Όλο και περισσότερες έρευνες συνδέουν τις διατροφικές ελλείψεις και τη δυσανεξία σε κάποιες τροφές με την κατάθλιψη. Πέρα από τις επιπτώσεις που έχουν στην εμφάνιση και την ενέργεια, έχει αποδειχθεί ότι ορισμένες τροφές παίζουν ρόλο και στη νευροχημική λειτουργία του εγκεφάλου. Για παράδειγμα οι βιταμίνες B και D «προστατεύουν» από την κατάθλιψη, σε αντίθεση με τη γλουτένη (για όσους πάσχουν από τη δυσανεξία). Κάντε τις απαραίτητες εξετάσεις.

 

8. Παρατεταμένο στρες

 

Οι έρευνες δείχνουν ότι το χρόνιο στρες μπορεί να οδηγήσει στην κατάθλιψη. Το στρες είναι μία φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού σε ορισμένες καταστάσεις και δεν είναι κάτι κακό. Όταν όμως είναι παρατεταμένο και παρεμποδίζει την λειτουργικότητα στην καθημερινή ζωή, τότε μπορεί μακροπρόθεσμα να συμβάλει στην εμφάνιση κατάθλιψης. Το άγχος συνδέεται άμεσα και με τις υψηλές προσδοκίες και την αυστηρή αυτοκριτική. Είναι σημαντικό να αρχίσετε να αποδέχεστε τα όρια του οργανισμού σας και να σεβόσαστε τις ανάγκες του. Τότε θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να λειτουργήσετε αποτελεσματικά.

 

9. «Ατελείωτες» ώρες δουλειάς

 

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν, πως από τότε που ενηλικιώθηκαν, δε πρέπει να διασκεδάζουν, αλλά μόνο να δουλεύουν. Προγραμματίστε μέσα στην εβδομάδα, κάποιες ώρες αφιερωμένες στον εαυτό σας. Μπορείτε να γραφτείτε στο γυμναστήριο ή σε κάποια άθλημα ή ακόμα και να παρακολουθήσετε τις αγαπημένες σας ταινίες. Κάντε κάτι που σας αρέσει. Όσο πιεσμένοι κι αν είστε, πάντα υπάρχει λίγος χρόνος.

 

10. Αμέλεια ιατρικών εξετάσεων

 

Η σχέση ορμονών και κατάθλιψης έχει επισημανθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η αύξηση ή μείωση των επιπέδων συγκεκριμένων ορμονών μπορεί να επηρεάσει τη φυσική χημεία του εγκεφάλου και να οδηγήσει στην κατάθλιψη. Κάντε ορμονικές εξετάσεις, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι τα επίπεδά τους στον οργανισμό είναι φυσιολογικά και να αποκλείσετε το ενδεχόμενο της κατάθλιψης (όταν οφείλεται σε αυτό το αίτιο).

 

11. Αποφυγή των συναισθημάτων

 

Ο άνθρωπος βιώνει πρωτογενή και δευτερογενή συναισθήματα. Τα πρωτογενή είναι εκείνα που νιώθουμε ως ενστικτώδεις αντιδράσεις σε κάποιο ερέθισμα, όπως ο θυμός, η στεναχώρια και η μοναξιά. Τα δευτερογενή τα βιώνουμε όταν κρίνουμε τον εαυτό μας λόγω των πρωτογενών. Αυτή η επίκριση των συναισθημάτων δεν βοηθά τη διατήρηση της ψυχικής μας υγείας αλλά αντίθετα λειτουργεί «τοξικά» για τον ψυχισμό μας.Τα συναισθήματα θα βρουν τον τρόπο να βγουν προς τα έξω, είτε μέσα από το άγχος είτε μέσα από σωματικά συμπτώματα. Το σημαντικό είναι ότι μπορούμε να μάθουμε να αποδεχόμαστε αυτό που νιώθουμε και να το εκφράζουμε. Διαφορετικά, θα γυρίσει μπούμερανγκ.