05-12-2017
Δεν σας αρέσουν τα φρούτα; Υπάρχει εναλλακτική!

photo

Αν η κατανάλωση φρούτων είναι το αδύνατο σημείο σας, κάντε τα αδύνατα δυνατά και πάρτε τα θρεπτικά συστατικά πίνοντας ένα ποτήρι φυσικό χυμό.

 

Η αξία των φρούτων στην καθημερινή διατροφή είναι γνωστή και αναμφισβήτητη. Καμπάνιες που πραγματοποιούνται σε όλο τον κόσμο «εκθειάζουν» τα οφέλη της κατανάλωσής τους, ενώ παράλληλα προτείνουν  λύσεις και εναλλακτικούς τρόπους κατανάλωσης, για όσους δεν  τα βλέπουν με καλό «μάτι».  Παρόλο που η μετατροπή των φρούτων σε χυμό δεν μπορεί να αποδώσει την ίδια ποσότητα φυτικών ινών (μειώνοντας έτσι την θρεπτική τους αξία)  οι χυμοί παραμένουν η Νο 1 εναλλακτική επιλογή. Ο κλινικός διαιτολόγος- διατροφολόγος MSc, Γιάννης Χρύσου, τους βάζει στο «μικροσκόπιο».

 

Ένα ποτήρι ενέργεια


Αν είστε από αυτούς που δεν βλέπουν τα φρούτα με καλό «μάτι», τα νέα είναι ευχάριστα. Ο φυσικός χυμός φρούτων μπορεί να συμβάλλει τόσο στην πρόσληψη όλων των μάκρο- και μίκρο- θρεπτικών συστατικών τους, όσο και στην ενίσχυση της ενυδάτωσης του οργανισμού. Οι ιδιότητες αυτές σε συνδυασμό με τις γεύσεις και τους συνδυασμούς που μπορεί κανείς να δοκιμάσει, έχουν μετατρέψει τον φυσικό χυμό φρούτων σε ένα trendy ρόφημα για όλους όσοι σέβονται τον οργανισμό τους και θέλουν μία ισχυρή δόση ενέργειας στην αρχή ή κατά τη διάρκεια της ημέρας τους.

 

Tip. Οι βιταμίνες και τα αντιοξειδωτικά συστατικά των φρούτων παρουσιάζουν υψηλή ευαισθησία στο φως και το οξυγόνο. Έτσι ο χρόνος που θα μεσολαβήσει από την ώρα που θα φτιάξετε το χυμό είναι καθοριστικός για την ποσότητα των βιταμινών του συμπλέγματος Β και της βιταμίνης C που θα λάβετε. Για το λόγο αυτό, από την «παραγωγή» θα πρέπει να πηγαίνει κατευθείαν στην κατανάλωση.

 

Αν δεν έχετε χρόνο


Εκτός από τους handmade φυσικούς χυμούς, μία ακόμα πιο εύκολη λύση αποτελούν οι φυσικοί χυμοί εμπορίου. Παρόλο που υστερούν έναντι των φρέσκων στην θρεπτική τους αξία, μέρος των θρεπτικών συστατικών που υπολείπονται, αναπληρώνεται με σύγχρονες μεθόδους εμπλουτισμού. Έτσι προκύπτουν και λειτουργικά προϊόντα, τα οποία είναι ενισχυμένα με βιταμίνη C, με Ω-3 λιπαρά οξέα, με ασβέστιο ή σίδηρο, συμπληρώνοντας έτσι άλλα πιθανά κενά της ημερήσιας διατροφής  σας. Αν λοιπόν η πρόσβαση σε φρέσκους φυσικούς χυμούς δεν είναι εύκολη, μπορείτε να αναζητήσετε έναν στο σούπερ μάρκετ.

 

Τι να προσέξετε


  • Εάν περιέχει ζάχαρη. Συνήθως οι χυμοί που ονομάζονται «φρουτοποτά» και όχι «100% φυσικοί χυμοί», περιέχουν και επιπλέον ποσότητες απλών σακχάρων, λόγω της προσθήκης ζάχαρης. Εκτός από τη γλυκιά γεύση, προσφέρουν και επιπλέον θερμίδες, οι οποίες δεν μας χρειάζονται.
  • Εάν προέρχεται από φυσικό χυμό φρούτων αποκλειστικά, όπως επίσης και το αν περιέχει συντηρητικές ουσίες.
  • Εάν περιέχει άλλα συστατικά. Η μόδα προτείνει την κατανάλωση και άλλων χυμών αναμεμειγμένων με γάλα ή γιαούρτι, τα λεγόμενα Smoothies. Οι επιλογές αυτές περιέχουν περισσότερες θερμίδες, αλλά και επιπλέον θρεπτικά συστατικά, λόγω των περιεχόμενων γαλακτοκομικών.

 

Με μέτρο


Ακόμα και όταν πρόκειται για φυσικά και υγιεινά τρόφιμα η «κατάρα» του μέτρου μας ακολουθεί.  Αρκετές μελέτες στο παρελθόν ενοχοποίησαν τους χυμούς για την αύξηση του βάρους. Το γεγονός ότι είναι ένα ρόφημα που καταναλώνεται πολύ γρήγορα και εύκολα, σε συνδυασμό με την υψηλή θερμιδική του αξία, (ένα ποτήρι περισσότερες θερμίδες από 2 φρούτα), μπορεί σε περιπτώσεις υπερκατανάλωσης να συμβάλλει στην αύξηση της ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης και σταδιακά στο βάρος. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που οι διεθνείς συστάσεις για την κατανάλωση φρούτων ορίζεται στα 3-5 ημερησίως ή έως 1 ποτήρι χυμού και 2 φρούτων. Φυσικά κάθε οδηγία πρέπει να εξατομικεύεται. Έτσι, αν είστε αθλητής και γενικότερα δραστήριος τύπος μπορείτε να καταναλώνετε μεγαλύτερη ποσότητα, χωρίς όμως να αντικαθιστάτε πλήρως τα φρούτα στην ημερήσια διατροφή. Η ανάγκη για φρούτα παραμένει.