06-09-2017
Δείτε τι μπορεί να πυροδοτήσει έναν πονοκέφαλο

photo

Αν παρατηρήσετε πότε σας «πιάνει» πονοκέφαλος, ενδεχομένως να διαπιστώσετε ότι η στιγμή αυτή δεν είναι καθόλου τυχαία.

 

Σύμφωνα με τη Διεθνή Εταιρία Μελέτης του Πόνου, οι πονοκέφαλοι είναι οι πιο διαδεδομένες νευρολογικές διαταραχές και ένα από τα συμπτώματα που αντιμετωπίζονται συχνότερα. Το  50% του γενικού πληθυσμού εμφανίζουν πονοκεφάλους, κατά τη διάρκεια ενός έτους και περισσότεροι από το 90% δηλώνουν τουλάχιστον ένα περιστατικό κεφαλαλγίας στη ζωή τους. Οι αιτίες που μπορεί να προκαλέσουν έναν πονοκέφαλο είναι πολλές. Το ίδιο και οι αφορμές.

 

Χαλάρωση μετά το στρες

 

Τρέχετε όλη την εβδομάδα και όταν φτάνει το πολυπόθητο σαββατοκύριακο για να ξεκουραστείτε ξυπνάτε με πονοκέφαλο. Γιατί συμβαίνει αυτό;

 

Επειδή η ένταση της εβδομάδας υποχωρεί, τα επίπεδα των ορμονών του στρες μειώνονται και η μείωση αυτή προκαλεί ταχεία απελευθέρωση των νευροδιαβιβαστών (χημικοί αγγελιοφόροι του εγκεφάλου). Αυτοί στέλνουν ερεθίσματα στα αιμοφόρα αγγεία να συσταλθούν και στη συνέχεια να διασταλθούν, διαδικασία η οποία προκαλεί πονοκέφαλο.

 

Τι να κάνετε: Αποφύγετε τον πειρασμό να το «ρίξετε» στον ύπνο μέσα στο σαββατοκύριακο. Ο ύπνος περισσότερο από οκτώ ώρες μπορεί να φέρει πονοκέφαλο. Εντάξτε στο πρόγραμμα της εβδομάδας κάποιες στιγμές χαλάρωσης (π.χ. ένα μάθημα γιόγκα)  αντί να τα στριμώχνετε όλα μέσα στο σαββατοκύριακο.

 

Καταπιεσμένος θυμός

 

Όταν είστε θυμωμένοι, συσσωρεύεται ένταση στους μυς στο πίσω μέρος του λαιμού και στο τριχωτό της κεφαλής, προκαλώντας μια αίσθηση  σα να έχετε μία σφιχτή ζώνη γύρω από το κεφάλι σας. Αυτό είναι ένα σύμπτωμα της κεφαλαλγίας τάσεως.

 

Τι να κάνετε: Όταν αρχίσετε να αισθάνεστε θυμό, αναπνεύστε βαθιά και αργά. Εισπνεύστε από τη μύτη σας και εκπνεύστε από το στόμα σας. Έτσι θα βοηθήσετε να χαλαρώσουν οι μύες της κεφαλής και του αυχένα σας.

 

Κακή στάση του σώματος

 

Η κακή στάση του σώματος προκαλεί ένταση στο πάνω μέρος της πλάτης, τον αυχένα και τους ώμους, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πονοκέφαλο. Τυπικά, ο πόνος εντοπίζεται στη βάση του κρανίου και μερικές φορές στο πρόσωπο, ειδικά στο μέτωπο.

 

Τι να κάνετε: Αποφύγετε να κάθεστε ή να στέκεστε σε μια θέση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Καθίστε με ίσια την πλάτη και με τέτοιον τρόπο ώστε να υποστηρίζεται η μέση σας. Αν ξοδεύετε πολύ χρόνο στο τηλέφωνο, χρησιμοποιήστε ένα ειδικό ακουστικό που θα στερεώνεται στο κεφάλι σας, γιατί κρατώντας το ακουστικό ανάμεσα στο κεφάλι και τον ώμο σας μπορεί να καταπονήσετε τους μυς σας και να προκαλέσουν πονοκεφάλους.

 

Θα μπορούσατε επίσης να επισκεφθείτε έναν ειδικό, ο οποίος θα σας βοηθήσει να βελτιώσετε τη στάση σας.

 

Αρώματα

 

Αν νομίζετε ότι οι δουλειές του σπιτιού σας προκαλούν πονοκέφαλο, μπορεί να έχετε δίκιο. Τα καθαριστικά οικιακής χρήσης, μαζί με τα αρώματα και τα αρωματικά αποσμητικά χώρου, περιέχουν χημικές ουσίες που μπορούν, όντως, να προκαλέσουν πονοκεφάλους.

 

Τι να κάνετε: Εάν είστε επιρρεπείς σε πονοκεφάλους που προέρχονται από ορισμένες οσμές, αποφύγετε τα βαριά αρώματα και τα σαπούνια, σαμπουάν και μαλακτικά με έντονο άρωμα. Χρησιμοποιήστε άοσμα προϊόντα και αφήστε τις πόρτες και τα παράθυρα στο σπίτι ανοιχτά, για όσο το δυνατόν περισσότερο.

 

Καιρικές συνθήκες


Ο γκρίζος ουρανός, τα υψηλά επίπεδα υγρασίας στην ατμόσφαιρα, η άνοδος της θερμοκρασίας και οι καταιγίδες μπορεί να προκαλέσουν πονοκέφαλο.

 

Οι αλλαγές της πίεσης, οι οποίες ευθύνονται για τις καιρικές μεταβολές πιστεύεται ότι πυροδοτούν χημικές και ηλεκτρικές μεταβολές στον εγκέφαλο. Αυτό ερεθίζει τα νεύρα, οδηγώντας σε πονοκέφαλο.

 

Τι να κάνετε: Δυστυχώς δεν μπορείτε να αλλάξετε τον καιρό. Ωστόσο,  γνωρίζοντας την πρόγνωση του καιρού, μπορείτε να προβλέψετε πότε είναι πιο πιθανό να έχετε πονοκέφαλο και ενδεχομένως να πάρετε κάποιο παυσίπονο,  μια ή δύο ημέρες πριν, προληπτικά.

 

Τρίξιμο των δοντιών


Το τρίξιμο των δοντιών το βράδυ (βρουξισμός) καταπονεί τους μυς της γνάθου και μπορεί να προκαλέσει ήπια κεφαλαλγία.

 

Τι να κάνετε: Επισκεφθείτε τον οδοντίατρό σας. Ενδεχομένως να σας να σας χορηγήσει ένα ειδικό μασελάκι που θα το φοράτε όταν κοιμάστε.

 

Δυνατό φως

 

Το έντονο φως, ειδικά αν τρεμοπαίζει, μπορεί να προκαλέσει ημικρανίες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ένταση του φωτός και τα φώτα που τρεμοπαίζουν ενισχύουν τα επίπεδα ορισμένων χημικών ουσιών στον εγκέφαλο, οι οποίες στη συνέχεια ενεργοποιούν το κέντρο της ημικρανίας.

 

Τι να κάνετε: Τα γυαλιά ηλίου είναι ιδανικά για να μειώσετε την ένταση του φωτός και μπορείτε να τα φοράτε είτε είστε μέσα, είτε είστε έξω. Οι πολωτικοί φακοί μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν στη μείωση της αντανάκλασης.

 

Στη δουλειά, ρυθμίστε την φωτεινότητα της οθόνης του υπολογιστή σας, έτσι ώστε να μην σας ενοχλεί. Μπορείτε, επίσης, να κλείσετε μερικά φώτα ή να τα μετακινήσετε. Αν αυτό δεν είναι δυνατό, αλλάξτε τη θέση στην οποία κάθεστε στο γραφείο. Οι λαμπτήρες φθορίου τείνουν να τρεμοπαίζουν, οπότε καλύτερα να τις αντικαταστήσετε με κάποια άλλη μορφή του φωτισμού.

 

Ένοχα τρόφιμα

 

Ένα σάντουιτς με γαλοπούλα και τυρί και ένα μικρό κομμάτι μαύρης σοκολάτας μπορεί να είναι νόστιμα, όμως προσέξτε τον πονοκέφαλο που, ενδεχομένως, θα ακολουθήσει. Όλες αυτές οι τροφές περιέχουν χημικές ουσίες που μπορεί να προκαλέσουν ημικρανία. Άλλοι ένοχοι περιλαμβάνουν παλαιωμένα τυριά, όπως Stilton και μπρι, ανθρακούχα ποτά διαίτης και τα επεξεργασμένα κρέατα και ψάρια.

 

Τι να κάνετε: Κρατήστε ένα ημερολόγιο ημικρανίας και όταν υποψιάζεστε ότι μια συγκεκριμένη τροφή μπορεί να είναι η αιτία των πονοκεφάλων σας, εξαλείψτε την από τη διατροφή σας για έναν-δυο μήνες, προκειμένου να δείτε αν έχετε λιγότερους πονοκεφάλους. Ένας διατροφολόγος μπορεί να σας βοηθήσει στην προσπάθειά σας.

 

Επίσης, να θυμάστε να τρώτε τακτικά, γιατί η παράλειψη γευμάτων μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο.

 

Σεξ

Μπορεί συχνά οι πονοκέφαλοι να χρησιμοποιούνται ως δικαιολογία για την αποφυγή του σεξ, αλλά για πολλούς άνδρες και γυναίκες οι πονοκέφαλοι κατά τη διάρκεια της συνουσίας είναι ένα πραγματικό και οδυνηρό πρόβλημα.

 

Οι πονοκέφαλοι του σεξ μπορεί να παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής πράξης ή ακριβώς πριν από τον οργασμό και να διαρκέσουν από λίγα λεπτά ή μέχρι και πολύ περισσότερο.

 

Τι να κάνετε: Σίγουρα όχι να σταματήσετε να κάνετε σεξ. Μια καλή λύση είναι να πάρετε ένα παυσίπονο λίγες ώρες νωρίτερα, προκειμένου να προλάβετε τον πονοκέφαλο.

 

Παγωτό


Νιώθετε έναν ξαφνικό και διαπεραστικό πόνο στο μέτωπό σας όταν δαγκώνετε ένα παγωτό; Τότε είστε επιρρεπείς στον πονοκέφαλο του παγωτού, που προκαλείται από το κρύο υλικό που περνάει από τον ουρανίσκο και από το πίσω μέρος του λαιμού σας.

 

Τι να κάνετε: Οι πονοκέφαλοι του παγωτού δεν χρειάζονται θεραπεία, καθώς σπάνια διαρκούν περισσότερο από ένα ή δύο λεπτά.