30-06-2017
Τα media «αγαπούν» τους άνδρες! Δείτε το λόγο.

photo

Σαφή «προτίμηση» στα ανδρικά πρόσωπα δείχνουν τα media κι αυτό δεν συμβαίνει άνευ λόγου και αιτίας. Νέα μελέτη εξηγεί πώς οι κοινωνικές καταβολές στρέφουν τα φώτα της δημοσιότητας προς το ισχυρό φύλο.

 

Πέντε στα έξι ονόματα που εμφανίζονται στα μέσα ενημέρωσης, σήμερα είναι ανδρικά, σύμφωνα με μια ερευνητική ομάδα από τον Καναδά. Αυτό συμβαίνει γιατί τα ΜΜΕ επικεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά σε άτομα που βρίσκονται στην κορυφή της επαγγελματικής και κοινωνικής ιεραρχίας, τομείς οι οποίοι ως επί το πλείστον είναι ανδροκρατούμενοι.

 

Για πρώτη φορά, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο McGill, στο Μόντρεαλ, εξέτασαν δεδομένα περισσότερων από 2.000 αμερικάνικων εφημερίδων, περιοδικών και άλλων ηλεκτρονικών πηγών ειδήσεων, για την περίοδο 1983-2009 και διαπίστωσαν ότι, παρά τις σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις σε πολλούς τομείς, η υποεκπροσώπηση των γυναικών στα ΜΜΕ παραμένει επίμονα.

 

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το επίμονο κενό στην κάλυψη από τα ΜΜΕ οφείλεται σε ένα συνδυασμό της ενασχόλησης των ΜΜΕ με τους ηγέτες, εις βάρος οποιουδήποτε άλλου και της "παρεμπόδισης" της πρόσβασης των γυναικών σε ηγετικές θέσεις.

 

Σύμφωνα με τον ο Eran Shor, αναπληρωτή καθηγητή στο Τμήμα Κοινωνιολογίας, στο Πανεπιστήμιο McGill και επικεφαλής συγγραφέα της μελέτης, ο Τύπος επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά σε άτομα που βρίσκονται στην κορυφή της επαγγελματικής και κοινωνικής ιεραρχίας, τα οποία είναι ως επί το πλείστον άνδρες: διευθύνοντες σύμβουλοι, πολιτικοί, σκηνοθέτες κοκ. Και επειδή αυτά τα διάσημα πρόσωπα σχετίζονται με τις περισσότερες από τις ειδήσεις, εξακολουθεί να υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ των ανδρών και των γυναικών στη συνολική κάλυψη από τα ΜΜΕ.

 

Οι ερευνητές έμειναν έκπληκτοι όταν ανακάλυψαν ότι η παρουσία των γυναικών δεν ήταν μεγαλύτερη στις ειδήσεις που παράγονταν από τους φιλελεύθερους αμερικανικούς οργανισμούς ΜΜΕ, σε σχέση με εκείνες που παράγονταν από τους συντηρητικούς. Ούτε θεωρούν ότι η παρουσία των γυναικών στα ΜΜΕ ήταν αυξημένη σε οργανισμούς στους οποίους οι υψηλόβαθμοι εργαζόμενοι ήταν γυναίκες αλλά ούτε και σε αυτούς στους οποίους οι συντακτικές ομάδες γυναικοκρατούνταν.

 

Στην πραγματικότητα, αυτό που οι ερευνητές κατέγραψαν ήταν μια ισότιμη κάλυψη ανδρών και γυναικών, όσον αφορά στις αναφορές τους στα media, όταν επρόκειτο για πρόσωπα που εμφανίζονται στις ειδήσεις ελάχιστες φορές και ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ των δύο φύλων, όταν επρόκειτο για ονόματα διάσημων προσωπικοτήτων που κυριαρχούν στις ειδήσεις.

 

Η «προτίμηση» που δείχνουν τα ΜΜΕ στους άνδρες δεν περιορίζεται στα θέματα των αθλητικών. «Η μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων που αναφέρονται στις ειδήσεις, στα άρθρα που αφορούν στις επιχειρήσεις, ακόμα και στην ψυχαγωγία είναι άνδρες», δήλωσε ο Shor. «Η κάλυψη της ψυχαγωγίας είναι ιδιαίτερα περίεργη, γιατί οι άνθρωποι έχουν την τάση να πιστεύουν ότι οι θηλυκού γένους διασημότητες είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, διάσημες και επισείουν την προσοχή τουλάχιστον ισοδύναμα με τους άνδρες συναδέλφους τους». Σύμφωνα με τον ίδιο, ωστόσο, η μεγάλη πλειονότητα των σκηνοθετών, παραγωγών, κωμικών και άλλων επιφανών ανθρώπων στη βιομηχανία του θεάματος, είναι άνδρες και οι περισσότερες ταινίες με υψηλά έσοδα εξακολουθούν να έχουν περισσότερο αρσενικούς κύριους χαρακτήρες, από ότι γυναικείους.

 

Οι ερευνητές βρήκαν ένα παρόμοιο μοτίβο άνισης μεταχείρισης των δύο φύλων και από τις ηλεκτρονικές εφημερίδες, κατά τα τελευταία πέντε χρόνια καθώς και σε ένα τυχαίο δείγμα δεδομένων του Facebook, το 2014. «Ανεξάρτητα από τα μέσα ενημέρωσης, εφόσον οι άνδρες εξακολουθούν να μονοπωλούν τα υψηλότερα επίπεδα της επαγγελματικής και κοινωνικής ιεραρχίας, δεν είναι πιθανό να δούμε μια σημαντική αλλαγή στην κάλυψη από τα ΜΜΕ», δήλωσε ο Shor.

 

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό American Sociological Review.